Category Blog
11 mei 2015, Comments 0

De bouw van je bekken

Je bekken is opgebouwd uit drie botstukken: het staartbeen met het stuitje aan de achterzijde. Aan beide zijden van het staartbeen zijn de bekkenhelften verbonden door strakke banden en peesplaten. Hierin zit weinig beweging. Aan de voorzijde komen deze twee bekkenhelften bij elkaar en worden verbonden door middel van het schaambeen. Ook het schaambeen is een gewricht, bijeen gehouden door strakke banden.

Een aantal grote spiergroepen geven steun aan je bekken: dit zijn de lage rugspieren, buikspieren, bekkenbodemspieren en bilspieren.

De functie van het bekken

Het bekken neemt een centrale plaats in bij alle bewegingen die je maakt. Het bekken zorgt voor een goede krachtenoverdracht tussen je benen en romp.

Invloed van zwangerschap op de banden in je bekken

Tijdens de zwangerschap zullen onder invloed van de zwangerschapshormonen de banden verweken. Tijdens de bevalling zal het bekken door de verweking van de banden soepel genoeg worden om de baby goed geboren te laten worden. De baby kan zo beter het bekken passeren tijdens de bevalling.

De verweking van het bekken begint al vrij vroeg in de zwangerschap. De natuur begint op tijd met deze voorbereiding!

Klachten tijdens de zwangerschap

Een aantal vrouwen meldt pijn in het bekken tijdens de zwangerschap. Pijn kan gelokaliseerd zijn in het schaambeen, in de liezen en binnenzijde bovenbenen, ook worden vaak klachten gemeld in de lage rug, beide billen en uitstralend tot in de achterzijde van de bovenbenen.

Het woord bekkeninstabiliteit wordt dan al vaak genoemd. Binnen de bekkenfysiotherapie wordt gesproken over “bekkenpijn”. Dit omdat het bekken van elke zwangere vrouw soepeler en wat instabieler wordt. Dit hoeft geen probleem te zijn, want het is een normaal natuurlijk proces.

Pijnklachten kunnen ontstaan door lang zitten, overbelasting of een verkeerde beweging.

Hoe voorkom je bekkenpijn?

Zorg voor een goede conditie voor en tijdens de zwangerschap. Hoe sterker je spieren rondom het bekken zijn hoe beter je het bekken kunt steunen; “stabiliseren”.

Wissel veel van houding. Lang zitten is belastend voor lage rug en bekken en kan klachten geven, bewegen op een goede manier is erg belangrijk. Veel vrouwen hebben baat bij lopen, vaak verdwijnen de klachten bij wandelen. Heb je een administratief beroep dan kan het goed zijn elk half uur even van je werkplek weg te lopen; een paar minuten rondlopen kan al voldoende zijn.

Je bureaustoel goed instellen doet ook wonderen; de zitting iets voorover laten hellen met een goede steun in de onderrug. Grotere bedrijven kunnen gebruik maken van Arbodiensten die o.a. ook werkplekonderzoek doen.

Heb je een beroep waarbij je veel moet tillen, dan kan het goed zijn een juiste tiltechniek aan te leren; tillen via een “squatbeweging” i.c.m. een goed gestabiliseerd bekken voorkomt veel klachten. Een staand beroep vraagt om een goede gestabiliseerde houding tijdens het werk, die je ook lang vol kan houden.

Zitten op een lage bank kan klachten geven bij het opstaan. Een wat hogere stoel, bijvoorbeeld een verstelbare tuinstoel met een opgerold handdoekje in je onderrug geeft meer steun aan je bekken en daardoor kun je makkelijker weer gaan staan zonder klachten. Ook ’s avonds geldt: geen uren achtereen zitten, maar af en toe even rondlopen.

Kortom; bij alles wat je doet: veel afwisseling zoeken en blijven bewegen.

Je hebt klachten; wat nu? Doorlopen of hulp zoeken?

Zoek hulp bij een geregistreerde bekkenfysiotherapeut. Dit zijn fysiotherapeuten die een intensieve 3-jarige opleiding hebben gevolgd om klachten in het rondom het bekken te behandelen.

Zij kunnen je een heel scala aan tips en trucs leren om zo de klachten te verminderen of op te lossen.

Ook kun je een goed, op jou klachten afgestemd, oefenprogramma leren. Een paar behandelingen zijn vaak al voldoende om zo de zwangerschap goed door te kunnen komen met zo min mogelijk klachten.

Fit zwanger en fit moeder

Binnen onze praktijk wordt de cursus Fit zwanger Tijdens deze cursus worden veel oefeningen gegeven om de spieren rondom je bekken te versterken, je leert tiltechnieken en je krijgt voorlichting over ademhaling en ontspanning tijdens de bevalling. Het kenmerk van de cursus zwangerfit is een actieve aanpak!

Kijk op onze website waar je alle informatie kunt vinden over deze korte maar krachtige cursus. Hier vindt je ook het inschrijfformulier voor deze “zwangerschapsgym”

 

Comments are closed.