Category Blog
2 juli 2015, Comments 0

Radio, TV, twitter; wat een aandacht voor dit groots(t)e wielerspektakel!

Zoals beloofd hier weer een korte bespreking van een wielrenblessure. Ditmaal gelokaliseerd in de knie.

Wij bespreken hier slechts een 2-tal klachten in de wetenschap daar niet volledig mee te zijn.

  • Peesklachten rondom en in de knie
  • Patellofemorale klachten oftewel pijn achter de knieschijf

Veel klachten zijn terug te voeren op overbelasting.

Springersknie, jumping knee

Bij aanvang van het seizoen kan een te enthousiaste start van de training leiden tot klachten boven of onder de knieschijf. Een vervelende klacht waarbij met name bij aanvang van de rit pijnklachten worden ervaren. De pezen zijn vaak drukgevoelig en soms ook wat gezwollen. Met name de aanhechting aan de onderzijde van de knieschijf (de apex ) is vaak pijnlijk

Veel fietsers hebben de neiging om met een te zwaar verzet te rijden, waardoor de trekkracht van de pezen waarin de knieschijf is opgenomen, te groot is. Advies: rijdt in aanvang in een lager verzet.

Ook kan het zijn dat de afstand van zadel tot schoenplaatsjes niet goed is afgesteld. Ook dan is het advies weer: zoek een goede bikefitter (zie hand-polsklachten) die echt verstand heeft van aanpassingen doen aan je fiets. De juiste fietsplaatjes zijn belangrijk, maar ook de zadelstand; te hoog of te laag? Persoonlijk advies is een must.

Patella femoraal syndroom

De knieschijf heeft een v-vorm aan de achterzijde en is bekleed met glad kraakbeen. De knieschijf glijdt in de goot die gevormd wordt door het onder- en bovenbeen.

Als het zadel te laag staat dan kan het zijn dat de druk tussen de knieschijf en de onderliggende structuren te groot wordt. Het kraakbeen raakt geïrriteerd en wordt pijnlijk, vaak gepaard gaand met een knappend, knisperend gevoel.

Ook kan het zijn dat de knieschijf minder goed spoort in het gootje waar deze in heen en weer schuift bij strekken en buigen van de knie; ook dit geeft irritatie. Dit ligt vaak aan een verkeerde techniek van trappen; dit vergt coördinatie i.c.m. spierkracht..

Allereerst start met koelen met ijs: handdoek op je knie en daarover heen de ijspakking. Nooit een ijspakking recht op de huid leggen, dit kan bevriezingsblaren geven.

McConneltape en medical taping

Wat zeer zinvol kan zijn is het gebruik van de McConneltape; in onze praktijk wordt dit regelmatig toegepast. De knieschijf wordt wat beter in het gootje getaped. Dit altijd i.c.m. coördinatie- en spierversterkende training voor je beenspieren. Ook d.m.v. Medical Taping kunnen knieschijfklachten verholpen worden.

We helpen je daar graag bij!

Wij wensen u allen een prettig weekeinde met mooie ritten !

Het is te warm om actief bezig te zijn, dus wellicht is nu kijken naar het wielrennen wel een goede keuze!

Wij wensen onze wielrenners succes!

Comments are closed.